lördag 3 december 2016

Idrottsreflektion - Kungaboll

Under idrottslektionen, som jag ock Kajsa höll i, spelade vi kungaboll. Det gick bra och ungefär som vi hade planerat. Men en sak som vi inte hade räknat med var att det tog så lång tid att starta lektionen. Det var dels för att några kom sent och dels för att alla fortsatte prata trots att vi hade sagt till den att vara tysta. Vi började ca 10min för sent så fick hålla över lite extra i slutet så att vi hann klart med leken och dessutom hann ställa våra reflektionsfrågor. Men det vi inte hann var att gå igenom säkerhetsriskerna och vi glömde även att säga till eleverna att stretcha efter lektionen eller medan vi frågade våra reflektionsfrågor. En annan sak som inte heller gick så bra var att eleverna följde eller lyssnade inte riktigt på instruktionerna, så när vi sa att de skulle värma upp i eget tempo individuellt så gjorde de inte det. De gjorde bara som vi gjorde och höll samma tempo som oss, vilket inte var tanken. Ingen ville börja springa så vi fick börja springa först men saktade sedan ner så att eleverna som ville springa fortare än oss kunde göra det med då fick vi massa frågor om varför vi saktade ner. För de trodde att vi var ledarna, så de hade uppenbarligen inte lyssnat för vi var väldigt tydliga med det. Men efter många om och men så blev det bra och eleverna sprang i sitt eget tempo. Uppmjukningen gick bra och när vi tittade runt så såg det ut som att alla mjukade upp på ett bra sätt. Vi hade sagt att vi ska använda mycket armar och ben så värm upp och mjuka upp dem.

När vi hade värmt och mjukat upp så förklarade vi reglerna för leken. Men många lyssnade inte och därför fick vi många frågor efteråt. Det var även några som vi inte hade satt i samma lag av en anledning men som sedan ändå kom i samma lag, vilket betyder att det ena laget blir en spelare mer och det andra laget blir en spelare mindre, vilket har stor betydelse i detta spelet. Vi trodde inte att detta men efter ett tag när Ylva räknade så var ena laget 14 och andra laget 11 och därför vann det ena laget hela tiden. Eftersom att det andra laget hade fler spelare så var det svårare för dem att vinna. Det var även många som inte rullade över bollen till motståndarna när de hade gjort två lyror och då fick gå över. De lämnade bolen på deras egna sida vilket till slut gör att det blir mycket enklare för det laget att vinna för då hade de hela tiden bollar att kasta. Det gjorde inte så mycket till spelat,  men regler finns för att följas. Om man inte tänker följa reglerna så hade det inte varit lönt att ha reglerna. Detta gällde ju förstås inte alla.

Den första varianten gick som planerat, det gick ganska bra och den tog den tiden vi hade tänkt att den skulle ta. Nästa variant gick inte lika bra. Alla förstod reglerna men eftersom att vi bara hade fotbollar, som är svåra att skjuta över och att vi sa att bollen först skulle till kungen och sedan tillbaka så var det ingen som klarade det. Därför tog det längre tid än vad vi hade tänkt. Då anpassade jag och Kajsa det lite så att vi tog in fler bollar. Då gick det lite bättre, även fast att skaderisken var större med fler bollar. Men det gick inte tillräckligt bra så därför ändrade vi det till att bollen bara behövde gå ena vägen, alltså bara från spelare till kungen och inte tillbaka till spelare igen. Det gjorde att det gick mycket bättre och att det gick snabbare så att vi kunde komma igång med nästa variant. Den tredje varianten, med amerikanska fotbollar, var det inte mycket tid till men vi ville ändå testa den. Vi förklarade reglerna, man fick både kasta med handen och skjuta med foten och dessutom fanns där en spion. Det var många som inte förstod vad en spion var så vi förklarade det lite extra noggrant och då förstod alla. Det gick lite trögt eftersom att det är väldigt svårt att kasta och skjuta med en amerikansk fotboll. Men vi hade räknat med det för vi vile bara se hur de skulle hantera det. Så efter ett tag kastade vi in en fotboll och en handboll så att det skulle gå lite lättare för de som inte kunde hantera den amerikanska fotbollen så bra. Det blev mycket bättre och det var bra att vi hade en spion eftersom att det var svårt att kasta eller sparka den amerikanska fotbollen så långt så då kunde man kasta den till spionen som t.ex. stod halvvägs till kungen och sen kunde spionen kasta den till kungen och på det sättet fick man gå över. Vi hann klart med varianten men när vi var klara hade vi bara ca 2min kvar på lektionen och därför fick vi lite extra tid eftersom att vi inte hade kommit igång i tid. Då hade vi tänkt att alla skulle stretcha under den reflektionsperioden, men det blev bortprioriterat för vi var lite stressade över att vi inte hade mycket tid och att vi redan hade hållit över.

Helheten av detta var väldigt roligt, det var roligt att få planera och hålla i sin egen lektion. Dessutom var det bra att få lära sig detta, att kunna planera och genomföra en idrottslektion så att det ska bli så bra och optimalt som möjligt. Men det är inte bara kul att vi får hålla i vår egen lektion, utan även att alla andra i vår klass också får göra det. Det blir lite mer variation och eftersom att man helst skulle ändra/lägga till en liten tvist på sin lek så blir det extra kul. Ofta så håller klassen med varandra i vilka lekar som är roliga så därför blir det många väldigt olika och roliga lekar som i princip alla tycker om. När man håller i, i detta fall, en idrottslektion så lär man sig att ta ansvar och leda en stor grupp, vilket är bra för framtiden då man kanske vill bli lärare eller på något sätt ska kunna ta ansvar och leda en grupp. När vi gjorde detta insåg jag hur svårt det var att faktiskt vara idrottslärare och planera och hålla i lektioner. Idrottsläraren har dessutom flera olika lektioner per dag, vilket jag tycker skulle vara jättesvårt att klara. Att bara hålla i ett pass krävde en hel del planering och att då hålla i flera per dag och vecka är ju väldigt mycket svårare.


För vissa är idrott inte bara om att ha kul utan även att vinna så därför kan detta arbetssättet vara negativt. T.ex. om jag skulle vara dåligt på fotboll (vilket jag ärligt talat är) så kan jag få taskiga kommentarer från de som är tävlingsinriktade om att jag suger eller annat. Det gör att spelet inte lägre är kul utan man känner bara massa press att man måste prestera så att någon inte blir arg på en eller att man blir utstött m.m. Då kan ens självförtroende sjunka. Men det är inte många som är så himla tävlingsinriktade så att de trycker ner andra på det sätter utan de flesta är positiva så därför väger det positiva tyngre än det negativa. Så om man ser helheten av det så är det en bra undervisningsmetod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar