Under
idrottslektionen, som jag ock Kajsa höll i, spelade vi kungaboll. Det gick bra
och ungefär som vi hade planerat. Men en sak som vi inte hade räknat med var
att det tog så lång tid att starta lektionen. Det var dels för att några kom
sent och dels för att alla fortsatte prata trots att vi hade sagt till den att
vara tysta. Vi började ca 10min för sent så fick hålla över lite extra i slutet
så att vi hann klart med leken och dessutom hann ställa våra reflektionsfrågor.
Men det vi inte hann var att gå igenom säkerhetsriskerna och vi glömde även att
säga till eleverna att stretcha efter lektionen eller medan vi frågade våra reflektionsfrågor.
En annan sak som inte heller gick så bra var att eleverna följde eller lyssnade
inte riktigt på instruktionerna, så när vi sa att de skulle värma upp i eget
tempo individuellt så gjorde de inte det. De gjorde bara som vi gjorde och höll
samma tempo som oss, vilket inte var tanken. Ingen ville börja springa så vi
fick börja springa först men saktade sedan ner så att eleverna som ville
springa fortare än oss kunde göra det med då fick vi massa frågor om varför vi
saktade ner. För de trodde att vi var ledarna, så de hade uppenbarligen inte
lyssnat för vi var väldigt tydliga med det. Men efter många om och men så blev
det bra och eleverna sprang i sitt eget tempo. Uppmjukningen gick bra och när
vi tittade runt så såg det ut som att alla mjukade upp på ett bra sätt. Vi hade
sagt att vi ska använda mycket armar och ben så värm upp och mjuka upp dem.
När vi hade
värmt och mjukat upp så förklarade vi reglerna för leken. Men många lyssnade
inte och därför fick vi många frågor efteråt. Det var även några som vi inte hade
satt i samma lag av en anledning men som sedan ändå kom i samma lag, vilket
betyder att det ena laget blir en spelare mer och det andra laget blir en spelare
mindre, vilket har stor betydelse i detta spelet. Vi trodde inte att detta men
efter ett tag när Ylva räknade så var ena laget 14 och andra laget 11 och
därför vann det ena laget hela tiden. Eftersom att det andra laget hade fler
spelare så var det svårare för dem att vinna. Det var även många som inte
rullade över bollen till motståndarna när de hade gjort två lyror och då fick
gå över. De lämnade bolen på deras egna sida vilket till slut gör att det blir
mycket enklare för det laget att vinna för då hade de hela tiden bollar att
kasta. Det gjorde inte så mycket till spelat, men regler finns för att följas. Om man inte
tänker följa reglerna så hade det inte varit lönt att ha reglerna. Detta gällde
ju förstås inte alla.
Den
första varianten gick som planerat, det gick ganska bra och den tog den tiden
vi hade tänkt att den skulle ta. Nästa variant gick inte lika bra. Alla förstod
reglerna men eftersom att vi bara hade fotbollar, som är svåra att skjuta över
och att vi sa att bollen först skulle till kungen och sedan tillbaka så var det
ingen som klarade det. Därför tog det längre tid än vad vi hade tänkt. Då
anpassade jag och Kajsa det lite så att vi tog in fler bollar. Då gick det lite
bättre, även fast att skaderisken var större med fler bollar. Men det gick inte
tillräckligt bra så därför ändrade vi det till att bollen bara behövde gå ena
vägen, alltså bara från spelare till kungen och inte tillbaka till spelare
igen. Det gjorde att det gick mycket bättre och att det gick snabbare så att vi
kunde komma igång med nästa variant. Den tredje varianten, med amerikanska
fotbollar, var det inte mycket tid till men vi ville ändå testa den. Vi
förklarade reglerna, man fick både kasta med handen och skjuta med foten och
dessutom fanns där en spion. Det var många som inte förstod vad en spion var så
vi förklarade det lite extra noggrant och då förstod alla. Det gick lite trögt
eftersom att det är väldigt svårt att kasta och skjuta med en amerikansk
fotboll. Men vi hade räknat med det för vi vile bara se hur de skulle hantera
det. Så efter ett tag kastade vi in en fotboll och en handboll så att det
skulle gå lite lättare för de som inte kunde hantera den amerikanska fotbollen
så bra. Det blev mycket bättre och det var bra att vi hade en spion eftersom
att det var svårt att kasta eller sparka den amerikanska fotbollen så långt så
då kunde man kasta den till spionen som t.ex. stod halvvägs till kungen och sen
kunde spionen kasta den till kungen och på det sättet fick man gå över. Vi hann
klart med varianten men när vi var klara hade vi bara ca 2min kvar på lektionen
och därför fick vi lite extra tid eftersom att vi inte hade kommit igång i tid.
Då hade vi tänkt att alla skulle stretcha under den reflektionsperioden, men
det blev bortprioriterat för vi var lite stressade över att vi inte hade mycket
tid och att vi redan hade hållit över.
Helheten
av detta var väldigt roligt, det var roligt att få planera och hålla i sin egen
lektion. Dessutom var det bra att få lära sig detta, att kunna planera och
genomföra en idrottslektion så att det ska bli så bra och optimalt som möjligt.
Men det är inte bara kul att vi får hålla i vår egen lektion, utan även att
alla andra i vår klass också får göra det. Det blir lite mer variation och
eftersom att man helst skulle ändra/lägga till en liten tvist på sin lek så
blir det extra kul. Ofta så håller klassen med varandra i vilka lekar som är
roliga så därför blir det många väldigt olika och roliga lekar som i princip
alla tycker om. När man håller i, i detta fall, en idrottslektion så lär man
sig att ta ansvar och leda en stor grupp, vilket är bra för framtiden då man
kanske vill bli lärare eller på något sätt ska kunna ta ansvar och leda en
grupp. När vi gjorde detta insåg jag hur svårt det var att faktiskt vara idrottslärare
och planera och hålla i lektioner. Idrottsläraren har dessutom flera olika
lektioner per dag, vilket jag tycker skulle vara jättesvårt att klara. Att bara
hålla i ett pass krävde en hel del planering och att då hålla i flera per dag
och vecka är ju väldigt mycket svårare.
För
vissa är idrott inte bara om att ha kul utan även att vinna så därför kan detta
arbetssättet vara negativt. T.ex. om jag skulle vara dåligt på fotboll (vilket
jag ärligt talat är) så kan jag få taskiga kommentarer från de som är
tävlingsinriktade om att jag suger eller annat. Det gör att spelet inte lägre
är kul utan man känner bara massa press att man måste prestera så att någon inte
blir arg på en eller att man blir utstött m.m. Då kan ens självförtroende
sjunka. Men det är inte många som är så himla tävlingsinriktade så att de
trycker ner andra på det sätter utan de flesta är positiva så därför väger det
positiva tyngre än det negativa. Så om man ser helheten av det så är det en bra
undervisningsmetod.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar