tisdag 4 november 2014

Separationsmetoder

Uppgift
Du från en blandning av jord, grus, vatten, salt och karamellfärg. Uppgiften är att dela upp de olika ämnena.

Syfte
Visa att man på egen hand kan planera och utföra ett försök. Skriva laborationsrapport. Ta reda på fakta. Lära sig om de olika separationsmetoderna.

Hypotes
Vi tror att allt går att separera.

Material
Sil
Glasbägare
Petriskålar
Melittafilter
Kol
Salt
Karamellfärg
Sked
Grus
Jord
Tratt
Vatten
E-kolv

Utförande
För att ta bort gruset och jorden, gör så här: Ta en sil och lägg en stor petriskål under silen. Häll hela blandningen i silen och låt vattnen-, salt- och karamellfärgsblandningen rinna av. När jord- och grusblandningen är torr lägger man en annan petriskål under en silen och silar det igen. Man gör detta för att jorden ska går igenom silen medan gruset ligger kvar.

För att ta bort saltet, gör så här: Hälla upp all vatten-, salt- och karamellfärgsblandningen i små låga petriskålar. Låt det sedan stå i ca en vecka så att vattnet får avdunsta, men låt en av skålarnas innehåll förbli i flytande.

För att vatten-, salt- och karamellfärgsblandningen ska bli rent vatten, gör så här: ta en tratt med en E-kolv under och lägg i ett filter i tratten. (Filtret ska man vika på mitten och sen på mitten igen. Flika upp filtret så att den får formen som en tratt.) Ta sedan en tesked med kol och lägg i det i filtret. Häll sedan i vatten-, salt- och karamellfärgsblandningen i filtret med kol. Låt det rinna av i E-kolven.

Efter att allt vatten har avdunstat från petriskålarna som har stått i en vecka skrapar vi av saltkristallerna som bildats och lägger det i en E-kolv.

För att ta bort karamellfärgen, gör så här: Efter att ha skrapat av saltkristallerna skrapar vi av all torr karamellfärg och lägger det i en liten petriskål.

För att sedan få bort karamellfärgen så att saltet ska bli vitt igen, gör så här: Ta det vattnet som du filtrerat i kolet och lägg det i en liten, låg petriskål. Låt vattnet avdunsta tills att det bara finns salt kvar i petriskålen.

Resultat

Alla ämnena gick att separera. Detta är alla ämnen;








Slutsats
Min hypotes stämde eftersom att det gick att separera allt. När vi först bara hade en blandning trodde jag föst inte att det gick men litade ändå på mig själv och tänkte att jag skulle klara det med hjälp av min laborationspartner Ingibjörg. Efter att ha gjort denna laboration vet jag nu hur enkelt det är att separata saker från varandra i en blandning eller något liknande.
Felkällor
När vi skulle filtrera bort saltet och karamellfärgen för att vattnet skulle bli rent hade vi glömt att diska tratten. Tratten hade karamellfärg på sig och därför blev även vattnet lite rosa av karamellfärgen, men vi fick bort det mesta.

Förbättringar:
Vi kunde ha diskat tratten innan vi började att filtrera salt-, vatten- och karamellfärgsblandnigen.

Separationsmetoder:

·      Sila – Vi silade gruset och jorden bort från salt-, vatten- och karamellfärgsblandningen. Sedan silade vi gruset och jorden, när det hade torkat, för att dela på dem.

·      Filtrera med hjälp av aktivt kol - Vi använde ett melittafilter och hällde aktivt kol. För att separera saltet och vattnet från karamellfärgen hällde vi det i melittafiltret med aktivt kol i.

·      Avdunstning – Vi lät vattnet avdunsta för att få separera saltet från vattnet.


Evelina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar