onsdag 27 maj 2015

TÄNK EFTER 6:2

T1: Hur kan du kontrollera om x=6 är lösningen till ekvationen 8+x=13?

För att veta vad x är kan man subtrahera 13 med 8. 13-8=5
För att sedan kontrollera om x=5 så skriver man upp ekvationen med x som 5.
8+5=13 och ser om det stämmer. 8+5 är 13 och på så sätt vet jag att x inte är 6.

T2: Hur tänker du när du löser ekvationerna?
A) x+7=21
Jag ska räkna ut vad x är. Se nedan hur jag gör:
21-7=x
21-7=14
X=14
14+7=21

B) x-8=20
Jag ska räkna ut vad x är. Se nedan hur jag gör:
20+8=x
20+8=28
x=28
28-8=20

C) 6x=18
Jag ska räkna ut vad x är. Se nedan hur jag gör:
18/6=x
18/6=3
x=3
6x3=18

D) x/3=10
Jag ska räkna ut vad x är. Se nedan hur jag gör:
10x3=x
10x3=30
x=30
30/3=10


T3: Hur tänker du när du löser ekvationerna?
A) 2x+3=15
För att räkna ut vad x är i ekvationen 2x+3=15 så börjar jag med att försöka så att det bara är kvar x (på vänster sida av är lika med tecknet). I detta fall ska jag då försöka ta bort 3 från båda sidorna. 2x+3-3=12. 12=2x
Då har jag kvar 2x=12
På så sätt ser jag att 2x är 12, men för att veta var x är dividerar jag 12 med 2. 12/2=6. Nu vet jag att x=6. För att sedan kontrollera att det stämmer skriver jag upp ekvationen med de siffror som jag har räknat ut istället för x.
12+3=15. Nu kan jag säkert veta att x=6 och eftersom att 2x=12.

B) x/4-2=3
För att räkna ut vad x är i ekvationen x/4-2=3 så börjar jag med att försöka så att det bara är kvar x (på vänster sida av är lika med tecknet). I detta fall ska jag försöka lägga till 2 på båda sidorna. x/4-2+2=5. x/4=5
Då har jag kvar x/4=5.
På så sätt kan jag multiplicera 5 med 4 för att se vad x är.
5x4=20. Nu vet jag att x=20. För att kontrollera att det stämmer skriver jag upp ekvationen med de siffror som jag har räknat ut istället för x.
20/4=5. Nu kan jag säkert veta att x=20 eftersom att 5x4=20.

T4:
A) Arvid har 20 röda kulor i sitt mönster. Hur många har han sammanlagt?
Uttrycket är 3n+2. n=antalet röda kulor.
20x3+2=60+2=62

B) Ebba har sammanlagt 47 kulor i sitt mönster och påstår att det finns 15 röda kulor i hennes mönster. Visa om Ebba har rätt.
För att visa om Ebba har rätt tar jag 15 och använder uttrycket.
3n+2=antal kulor sammanlagt
3x15+2=45+2=47
Ebba har rätt. Men för att kontrollera det kan jag räkna på andra hållet också.
47-2/3=45/3=15
Nu kan jag säkert veta att Ebba har rätt, om antalet kulor sammanlagt är 47 så är 15 av kulorna röda.

C) Leo Har sammanlagt 101 kulor. Hur många röda kulor finns i hans mönster?
För att räkna ut hur många röda kulor det finns om antalet kulor sammanlagt är 101 använder jag uttrycket.
3n+2=antalet röda kulor.
101-2/3=99/3=33
Det finns 33 röda kulor i Leos mönster. Men för att kontrollera det kan jag räkna på andra hållet också.
33x3+2=99+2=101.
Nu kan jag säkert veta att det finns 33 röda kulor i Leos mönster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar