Allt börjar på landet där
jordbruket ändras så att många bönder förlorar sin jord och måste söka nytt
jobb. De söker jobben inne i städerna eller så emigrerar de och söker jobb till
det stället som de emigrerar till. Det påverkar städerna på så sätt att billig
arbetskraft dyker upp man startar fabriker vilket påverkar industrin.
Fabrikerna går med stora vinster som gör att det ger en marknad för de som
t.ex. vill skapa maskiner som behövdes, vilket var en faktor till att
ångmaskinen uppfanns.
I början av 1700-talet
konstruerades den första användbara ångmaskinen. Den konstruerades av en man
vars namn var Thomas Newcomen. En ångmaskin gör om energin i vattenångan och
till mekaniskt arbete. För att energin ska kunna göras om till mekaniskt arbete
så behöver man en eller flera kolvar och en eller flera cylindrar. Men hur
gjorde han? Jo, i maskinen så fyllde han vattenånga i en cylinder som han sedan
kylde ner. På så sätt kondenserades vattenångan till vatten. När han gjorde det
så sjönk trycket i cylindern och kolven pressades in av atmosfärens tryck.
Men en bit in under
1700-talet så förbättrade James Watt ångmaskinen. Han gjorde den mycket mer
effektiv. Tidigare så hade vattenångan fyllts i en cylinder och kyldes även ner
i cylindern, men James Watt kom på att det inte var någon mening med att kyla
ner vattenångan i en cylinder för det användes väldigt mycket energi till att
kyla ner den. Så han gjorde en separat kondensor där vattenångan kunde kylas
ner så att inte hela cylindern behövde kylas ner, det sparade mycket energi.
Han gjorde även andra förbättringar, t.ex. så gjorde han att trots arbetet gick
olika fort så kunde maskinen hålla jämn fart.
Men det var inte bara James som
utvecklade ångmaskinen, det var även William Murdock. I James utveckling av
ångmaskinen så var det bara den ena sidan som utsattes för ångans tryck, det
var alltså en enkelverkande maskin. Men William utvecklade ångmaskinen på så
sätt att han gjorde en dubbelverkande maskin, det var alltså båda sidorna som
utsattes av ångans tryck.
Senare utvecklades flera
tekniska delar inuti ångmaskinen. T.ex. så utvecklades encylindriga maskiner
till flercylindriga maskiner. De gjorde man för annars skulle cylindern i
encylindriga maskiner vara extremt stor med tanke på hur effektiv maskinen var.
I flercylindriga maskiner så fördelades ångan antingen på två lika stora
maskiner, vilket kallas för tvillingmaskin, eller så fördelades ångan upp två
cylindrar i serie där den första cylindern i serien är en högtryckscylinder och
den andra är en lågtryckscylinder. Men det har i sin tur vidareutvecklats till
trippelexpansionsmaskiner, alltså tre cylindrar, och
kvadrupelexpansionsmaskiner som alltså har fyra cylindrar.
När man pratar om ångmaskinen
så måste man komma ihåg att särskilja de två grundtyperna, vilket är vertikala
maskiner och horisontella maskiner. Vertikala maskiner har stående cylindrar
och horisontella maskiner har liggande cylindrar.
Ångmaskinen hade en väldigt
stor betydelse. Under 1800-talet utvecklades ångmaskinen till transportmedel
som ångfartyg och ånglok. Det var Richard Trevithick som uppfann det första
lokomotivet men senare så utvecklade George Stephenson det. Tack vare
ångfartyget så kunde varor transporteras mycket snabbare än med segelfartygen
och därför ersattes segelfartygen med ångfartyg. Om det var mat man fraktades
så höll sig maten i gott skick, den blev inte dålig. Eftersom att varorna
levererades snabbare så kom de ut på marknaden snabbare och då tjänade man
pengar snabbare, tid var pengar. Antalet av besättningsmän på ångfartyget var
mindre än på segelfartyget och därför kostade det inte lika mycket för man
behövde inte betala lika mycket lön, eftersom att det inte var lika många
besättningsmän. En annan bra konsekvens av ångfartyget var att man aldrig
behövde tänka på vilket väder det var när man skulle frakta varor, vilket man
tidigare hade behövt med segelfartygen. Även om det var regn och rejält blåsigt
så behövde man inte anpassa sig efter det utan man kunde åka i vilket väder som
helst och samma sak var det med ångloket, när man körde ett ånglok så behövde
man inte heller anpassa sig efter vädret. Ångfartygen fraktade varor mellan
länder och kontinenter vilket hade tagit jättelång tid innan men med
ångfartyget så gick det mycket fortare. Men det var inte bara ångfartyget som
utvecklades, det var även ångloket. Tack vare ångloket så kunde folk
transportera sig fortare och smidigare än med bil. Tidigare så hade många
personer bott nära sina jobb men tack vare ångloket kunde man nu pendla till
sitt jobb och därför kunde man flytta utan att behöva tänka på att bo nära sitt
jobb. När järnvägsnätet sedan byggdes ut så blev det dessutom billigare att åka
ånglok. Utan ångmaskinen så hade vi inte haft tåg idag. Under den tiden så var
ångloken viktiga. Det var genom tåget som man transporterade varor (speciellt
tunga varor) över en lång sträcka. Detta var även ganska säkert sätt att
transportera varor på.
Ångmaskiner drivs av
vattenånga som man kan få tag i var man än befinner sig eftersom att vattenånga
kommer från vatten. Därför behövde man inte tänka på var man placerade
ångmaskiner och ånglok, utan nu kunde man placera det där det behövdes. Innan man uppfann ångmaskinen så hade
industrin drivits av vatten som låg i vattenhjul. Vattenhjulen fanns vid forsar
och under vintern (när det var minusgrader) så frös vattnet i vattenhjulen, men
med ångmaskinen behövde man inte längre tänka på det.
I och med snabb leverans av
varor och mer effektiv produktion så blir handeln större. Det behövs mindre
personer som arbetar tack vare effektiviteten av ångmaskinen och då växer nya
marknader och företag fram p.g.a. att folket behöver en ny specialisering för
att kunna få ett nytt jobb. Ångloket och ångfartyget blir ersättare för
muskelkraft från t.ex. hästar.
Eftersom att det gick så
mycket snabbare att transportera varor med ångfartyg och ånglok så började man
satsa mer på saker som gjorde det lättare för dem att komma fram. Man byggde
t.ex. mer järnvägar så att ångloken kunde transportera varor och människor till
många fler ställen. Eftersom att det var mycket närmre mellan varandra så fick man
reda på mer information. Nyhetsflödet ökar och fler tidningar uppkommer, det
uppkom alltså fler kommunikationer och
kommunikationer är olika sätt att transportera varor, människor och information
mellan två platser. Några kommunikationer kan t.ex. vara post och tidningar
medan transportskommunikationer t.ex. är tåg och bussar.
Nu när alla bönder flyttade
in i städerna så förändrades mycket för dem. Tidigare så hade de fått lön i
form av mat men nu så fick de pengar. Med pengarna som de fick skulle de köpa
maten. Så då började det komma affärer med mat. Det började även komma affärer
med allt annat som man behövde och kunde köpa med den lönen man fick. T.ex.
järnaffärer, klädaffärer etc. De fick alltså pengarna i form av lön och de var
nu beroende av pengarna. Eftersom att man inte gjorde kläderna hemma längre så
var man tvungen att köpa kläder, vilket man gjorde med pengar från sin lön och
lönen får de från att arbeta i fabriker. Lönearbetet blir alltså en viktig del
för många människor under den industriella revolutionen. Men lönerna sänktes
sedan för arbetarna i fabrikerna, t.ex. så fanns det personer som bara trädde
en maskin och sen gjorde maskinen hela jobbet. Då tyckte man att de personerna
skulle få mindre lön för att de gjorde ett mindre grovt arbete till skillnad
från t.ex. kolgrävarna som gjorde ett väldigt grovt och tungt arbete. Det
tjänade fabriksägaren på.
Idag har vi fortfarande lite
av det som det fanns redan då. Vi har fortfarande fabriker med en fabriksägare
och några arbetare där och maskinutvecklingen har pågått för fullt, vilket man
också kan se idag. För idag så tillverkas nästan allt av maskiner.
Sammanfattningsvis så började
allt på landet där jordbruket ändras så att många bönder förlorar sin jord och
måste söka nytt jobb vilket de gör inne i städerna (eller så emigrerar de). Det
påverkar städerna på så sätt att billig arbetskraft dyker upp man startar
fabriker vilket påverkar industrin. Fabrikerna går med stora vinster som gör
att det ger en marknad för de som t.ex. vill skapa maskiner som behövdes,
vilket var en faktor till att ångmaskinen uppfanns.
Källor:
Gleerups: s.80
– uppfinningar
ne.se – lång
text
ne.se –
enkel text
http://www.so-rummet.se/search/site/ångmaskin:
Allt om ångmaskiner
http://www.so-rummet.se/content/industriella-revolutionen-pa-5-min
Industriella revolutionen på 5 min (video)
http://www.so-rummet.se/kategorier/historia/det-langa-1800-talet/vetenskap-teknik-och-kommunikationer-1776-1914#
Vetenskap, teknik och kommunikationer 1776-1914
http://www.so-rummet.se/content/revolutionernas-tid-del-11-av-12-industriella-revolutionen-3 Revolutionernas tid, del 11 av 12: Industriella revolutionen 3 (video)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ångmaskin
ångmaskin
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ångfartyg
ångfartyg
Gert Alf: SO lärare på Gunnesboskolan i Lund, Sverige
Källkritik:
Gleerups:
Detta är en lärobok som vi använder oss av i grundskolan.
Den här boken vet jag att jag kan lita på för det är en lärobok och en lärobok
ska vara sann.
So-rummet:
So-rummet är Sveriges största och mest välsorterade länkbibliotek.
Länkarna hänvisar bara till granskade artiklar och webbsidor. Webbplatsen drivs
av en välutbildad SO lärare. Detta är en sida som jag kan lita på.
Wikipedia:
På wikipedia så kan alla ändra innehållet vilket gör
att sidan inte blir så trovärdig. Men när jag läste det som stod på wikipedia
så jämförde jag med andra sidor och såg att det stod samma sak på de andra
sidorna. Jag jämförde med sidor som so-rummet och ne.se och då kunde jag veta
att faktan på wikipedia var sann.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar