tisdag 6 september 2016

Insändare - inställning till skolan

Ja, jag håller delvis med Sofia Ander. På vår skola så har vissa datorer och vissa har iPads, som för många är mer än ett verktyg i lärandet. För många ses det även som något man kan spela på, titta på film på m.m. Att elever gör annat än skolarbete på lektionerna händer regelbundet, men det är inte det enda som får eleverna att inte arbeta. För att göra skolarbetena krävs motivation, fokus på rätt saker, bra miljö att arbeta i och stöd/hjälp av lärare eller någon extralärare. På vår skola så är det en hel del som har svårigheter i skolarbetet, men får inte den extrahjälpen de behöver. Det leder till en massa olika saker. Om man inte får den hjälp man behöver så känner man inte någon motivation. Då gör man annat på lektionen som är roligare, vilket stör de andra eleverna. När de andra eleverna som har motivationen blir störda så blir det en dålig miljö att arbeta i för dem. Det är nu lärarna och rektorn borde komma in i bilden, men det gör de inte. Istället för att ge extrahjälp till de som behöver det och låsa vissa sidor på datorerna/surfplattorna så skyller de på eleverna och säger att det är deras ansvar. Men det finns många som inte kan ta det ansvaret och då tycker jag att man borde hjälpa de eleverna så att de börjar ta ansvar. Om man gör det i form av att låsa t.ex. alla sociala medier på surfplattorna, eller i någon annan form så tror jag absolut att det hade blivit mer fokus på skolarbetet. Om det kommer upp på min dator att någon har lagt ut något på någon av de sociala medierna så blir jag frestad av att titta och tappar då fokus. Datorn/surfplattan är ett verktyg som ska göra det lättare att söka information, skriva en text m.m. Tidigare hade alla datorer, vilket var delvis bra. Men det dåliga med det var att det gick åt väldigt mycket pengar till det, som t.ex. kunde ha gått till resurser för elevernas fördel. Om de elever som behöver hjälp inte får någon hjälp så kan man inte skylla på eleverna när den inte gör något på lektionerna. För att de eleverna som behöver hjälp ska få motivation och vilja så behöver de extra hjälp. Sedan finns det även dåliga lärare som gör att man inte har någon motivation inom det ämnen som läraren undervisar i. Men om eleverna t.ex. hade fått skicka in ett utvärderingsbrev till rektorn hur de tycker att lärarna är så hade rektorn kunnat prata med läraren och kanske i värsta fall överväga att sparka läraren. Det spelar inte någon roll hur mycket utbildning en lärare har, för om läraren inte kan hålla ordning på en klass och undervisa på ett bra sätt så är det inte en bra lärare. Självklart håller jag med skribenten, Sofia, att lärarna inte kan hålla koll på allt som händer. De kan inte tvinga någon att göra deras läxor eller sluta vara inne på sociala medier men de kan säga till dem och ge dem motivation. Om de får motivation så är jag övertygad om att de inte tittar på sociala medier lika mycket. Men jag tror ändå att det är svårt för Sofia att sätta sig in i elevernas perspektiv. Men jag håller även med Sofia i att föräldrarna absolut är en stor del i frågan. Om man inte har föräldrarnas stöd och om föräldrarna inte bryr sig om hur det går för deras barn i skolan så är det inte skolans fel. Skolan kan försöka så gott de kan att ändra elevens inställning men det mesta ligger faktiskt i föräldrarnas händer. Föräldrarna är de som man påverkas av mest av alla och därför är det jätteviktigt att få stöd hemifrån.


Sammanfattningsvis så tycker jag att Sofia har delvis rätt. Det är en hel del elevens och föräldrarnas ansvar för sitt arbete i skolan och att göra sina läxor hemma. Men det är även lärarnas och rektorns ansvar att fixa extrahjälp till de som behöver det. Det är även lärarnas och rektorns ansvar att ge eleverna bra lärare som är bra på att undervisa, en bra miljö att arbeta i och alltid ge förbättringstips till eleverna. Ibland kan det räcka att säga till eleven att hen gjorde ett väldigt bra arbete eller ge eleven tips på vad hen kan förbättra. Det är lärarens uppgift att hjälpa eleverna på vägen men sedan är det elevernas ansvar att sedan göra jobbet.

1 kommentar:

  1. Bra att du har åsikter. Tänk på att använda dig av styckeindelning när du skriver texter som den här. Då ser det trevligare ut och det blir lättare för läsaren.

    SvaraRadera